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Re: Tianeptine, dose, combined with SSRI? » uncouth

Posted by doxogenic boy on August 30, 2009, at 20:52:15

In reply to Tianeptine, dose, combined with SSRI?, posted by uncouth on August 30, 2009, at 19:00:47

> Hi, this is another tianeptine thread...this time motivated by the following: today I took 3x12.5mg tianeptine all at once a few hours ago as an experiment. Mood was sh*tty, very bad, the entire day, as it has been the past few weeks. 1-2 hours I noticed a significant mood elevation, a reprieve from the ruminations and obsessions...it was remarkable. Definitely not placebo.
>
> I do not know if I can ascribe this response to tianeptine.

Tianeptine has a short plasma half-life and is fast-acting, in my experience.

> I am curious, what is the latest thinking on tianeptine? Can it hold its own long term against SNRIs/SSRIs, etc?


In my case, tianeptine only works for a long time when added to a SSRI/TCA/neuroleptic cocktail.
Tianeptine has not worked long-time when I tried it in monotherapy, up to 75 mg a day (25mg X 3)

For anxious depressives, I think tianeptine is better than SSRIs/SNRIs, because of its non-sedative, anxiolytic properties

> I've been on a large selection of them, and currently tapering off of Luvox CR because it didn't work, or at least pooped out.
>
> Also, does anyone know what one's response might be if they took both an SSRI and tianeptine at the same time?


I have used the escitalopram/trimipramine/quetiapine/liothyronine sodium/clonazepam/tianeptine combo since 22th of September 2008 (the day tianeptine was added to the cocktail).

It gave a partial effect to a very treatment resistant depression. It didn't lead to remission, there are still a long way to that, but I could really feel the difference.

>(technically thats what I did today, but i'm interested in long term regimens)


I have used 150 mg (50 mg X 3) tianeptine in the above-mentioned combo for 118 days, (prescribed by my psychiatrist) and it still works. The disappointment after discontinuing hydromorphone make the situation worse just now, but I think it had been __far worse_ if I hadn't this somehow-working cocktail to fall back to.

> Anyway, just wanted to share what a remarkable effect I felt. THis was also the first time I took a larger dose of tianeptine. When ive tried it in the past, I took 3x12.5 throughout the day.


There exist a case with a tiaptine (Stablon) mix with an SSRI, a TCA and a mood stabilizer:

The abstract first:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12768529

Psychiatr Prax. 2003 May;30(4):221-2.Click here to read Links
[Therapy resistant major depression: improvement of symptomatology after combining antidepressants with Tianeptine (Stablon)]
[Article in German]

Niederhofer H.

Univ.-Klinik für Psychiatrie, Abt. für Kinder- und Jugendpsychiatrie, Innsbruck, Austria.

OBJECTIVES: In common, depressive disorders are treated with various antidepressants, the number of which is enormously increasing. Nevertheless, in some cases therapy resistance is observed. In these cases, neuroleptics are used as an alternative. Recently, Tianeptin (Stablon) has also been used for the treatment of depressive disorders. METHOD: We report a 32-year old "therapy resistant" depressive female. Monotherapy with antidepressants and Tianeptin (Stablon) was ineffective. RESULTS: Finally, a combination of antidepressants and Tianeptin (Stablon) was effective and lowered the HAMD-Score significantly. DISCUSSION: A combination of antidepressants and Tianeptin (Stablon) seems to be an effective new Option for the treatment of "therapy resistant" major depressions.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++


In this article is a case of treatment resistant depression who was treated successfully with a combination of Gladem (sertraline), Saroten (amitriptyline), Neurotop (carbamazepine) and tianeptine.

"Im Januar 2001 wurde der Patientin unter Beibehaltung der Gladem-, Saroten- und Neurotopmedikation 37,5 mg Tianeptin (Stablon)/die verabreicht", it says in the article, from Psychiatrische Praxis which I quote parts of here.

I use this: "[...]" where I cut in the article.

Ar
Kasuistik Psychiatr Prax 2003; 221-222
DOI: 10.1055/s-2003-39488


Therapieresistente endogene Depression: Symptombesserung nach Kombinationstherapie mit Antidepressiva und Tianeptin (Stablon)


Therapy Resistant Major Depression: Improvement of Symptomatology After Combining Antidepressants with Tianeptine (Stablon)

Helmut Niederhofer1
1 Univ.-Klinik für Psychiatrie, Abt. für Kinder- und Jugendpsychiatrie, Innsbruck

[]

Bisher wurden Antidepressiva, Neuroleptika und Additiv-Mood-Stabilizer bei der Behandlung depressiver Störungen eingesetzt [1]. Neuerdings wird auch der Serotonin-Enhancer Tianeptin (Stablon) für diese Zwecke verwendet [2][3][4]. In der aktuellen Literatur finden sich aber nur wenige Hinweise auf Effekte von Kombinationen der oben erwähnten Substanzgruppen und Tianeptin (Stablon) [5][6][7]. Es soll eine junge Patientin beschrieben werden, bei welcher psychotherapeutische Unterstützungen, Antidepressiva und Neuroleptika alleine keine ausreichende Besserung brachten. Erst eine Kombination dieser drei Komponenten mit Tianeptin (Stablon) zeitigte einen zufrieden stellenden Erfolg.


Falldarstellung

Berichtet wird über eine 32-jährige allein stehende Frau, die seit acht Jahren an einer schweren agitierten Depression leidet. Die Antriebssteigerung in Verbindung mit der subjektiv erlebten Aufmerksamkeits- und Konzentrationsschwäche im Rahmen der depressiven Hemmung hat bereits eine suizidale Krise mit konsekutiv längerem stationären Aufenthalt in einer psychiatrischen Krankenanstalt bewirkt.

[]


½ Jahr nach dem ersten Auftreten der depressiven Verstimmung im April 1996 wurde erstmals ein Psychiater konsultiert. Er verordnete nach einer umfassenden hirnorganischen Abklärung (EEG, CCT, SPECT waren ohne Befund) im September 1996 Paroxetin (Seroxat) in der Dosierung von 20 mg TD, nach 4 Wochen 40 mg TD. Gleichzeitig wurde eine psychotherapeutische Behandlung in die Wege geleitet, welche von der Patientin auch derzeit noch wahrgenommen wird.


[]

Im April 2000 wurde eine abermalige Umstellung von Gladem auf Anafranil - wiederum ohne durchschlagenden Erfolg - vorgenommen. Im September 2000 erfolgte auf Wunsch der Patientin die abermalige Rückumstellung auf Gladem unter Beibehaltung der übrigen Medikation. Lorazepam wurde als Bedarfsmedikation verabreicht. Der gemessene TCA-Serumspiegel lag im Normbereich. Im November 2000 schließlich wurde die Fluanxolmedikation abgesetzt und durch Carbamazepin (2 × 300 mg Neurotop) ersetzt. Sowohl der Carbamazepin- als auch der TCA-Serumspiegel lagen zwei Wochen später im Normbereich. Wiederum besserte sich die Symptomatik kaum.

Im Januar 2001 wurde der Patientin unter Beibehaltung der Gladem-, Saroten- und Neurotopmedikation 37,5 mg Tianeptin (Stablon)/die verabreicht. Vorerst tägliche Kontrollen wurden mit der Patientin vereinbart und auch eingehalten. Interaktionen der Medikamente konnten nicht beobachtet werden. Die zwei Wochen nach Beginn der Tianeptin(Stablon-)medikation abermals bestimmten Medikamentenserumspiegel blieben unverändert. Die Symptomatik besserte sich allerdings innerhalb einer Woche nach Medikationsbeginn signifikant; die Patientin kann wieder regelmäßig und mit Freude einer Teilzeitbeschäftigung nachgehen, erlebt sich selbst als psychisch deutlich stabilisiert und nimmt an zwei Freizeitgruppen teil. Die erfreuliche Remission der Symptomatik dauert bis zum gegenwärtigen Zeitpunkt an.


Diskussion

Neben Antidepressiva und atypischen Neuroleptika gewinnt Tianeptin (Stablon) zunehmend Bedeutung bei der Behandlung depressiver Störungen, insbesondere bei so genannten therapieresistentenFällen [2]. Es gibt aber auch Fälle, bei welchen diese Alternative nicht zielführend ist. Eine Kombination der Behandlungsstrategien mit besonderem Augenmerk auf Tianeptin (Stablon) ist in der aktuellen Literatur praktisch nicht beschrieben [5][6][7]. Die vorliegende Falldarstellung berichtet über die erfolgreiche Behandlung eines derartigen therapieresistentenFalles mit Antidepressiva und Tianeptin (Stablon). Der beschriebenen Patientin konnte nach jahrelanger vergeblich lege artis durchgeführter Therapie mit Antidepressiva durch eine Kombination mit Tianeptin (Stablon) entscheidend und nachhaltig geholfen werden.


Literatur

1 Riederer P, Laux G, Pöldinger W. Neuropsychopharmaka. New York Springer 1992

2 Wagstaff AJ, Ormrod D, Spencer CM. Tianeptine: a review of its use in depressive disorders. CNS drugs 2001; 15: 231-259
Dieser Artikel in: PubMed

3 Pacher P, Kohegyi E, Kecskemeti V, Furst S. Current trends in the development of new antidepressants. Curr Med Chem 2001; 8: 89-100
Dieser Artikel in: PubMed

4 Szadoczky E, Furedi J. Efficacy and acceptability of tianeptine and sertraline in the acute treatment phase of depression. Encephale 2002; 28: 343-349
Dieser Artikel in: PubMed

5 Dziedzicka-Wasylewska M, Rogoz Z, Skuza G, Dlaboga D, Maj J. Effect of repeated treatment with tianeptine and fluoxetine on central dopamine D(2)/D(3) receptors. Behav Pharmacol 2002; 13: 127-138
Dieser Artikel in: PubMed

6 Waintraub L, Septien L, Azoulay P. Efficacy and safety of tianeptine in major depression: evidence from a month controlled clinical trial versus paroxetine. CNS drugs 2002; 16: 65-75
Dieser Artikel in: PubMed

7 Ridout F, Hindmarch I. Effects of tianeptine and mianserin on car driving skills. Psychopharmacology 2001; 154: 356-361
Dieser Artikel in: PubMed | CrossRef


Dr. Helmut Niederhofer
Univ.-Klinik für Psychiatrie Abt. für Kinder- und Jugendpsychiatrie
Anichstraße 35
5020 Innsbruck Österreich


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